GUESS

Historia firmy i marki Guess zaczęła się całkiem zwyczajnie. Bracia Marciano (George, Armand, Maurice i najmłodszy Paul) wychowali się na południu Francji w Marsylii. Prowadzili tam rodzinną sieć sklepów MGA – od pierwszych liter imion najstarszych braci. Handel na francuskim lazurowym wybrzeżu był wtedy zajęciem typowo sezonowym. Latem 1977r, podczas kolejnego zastoju w sprzedaży, we czwórkę wybrali się z Francji na wakacje do USA. Mieli tam spędzić dwa tygodnie – zostali dwa miesiące. Byli pod takim urokiem Los Angeles i Kaliforni, że starsi bracia Marciano zamieszkali w USA. Dwaj najmłodsi wrócili do Francji, by dalej zajmować się firmą.

3-4 lata później do władzy w kraju Franków doszedł lewicowy rząd i atmofera dla biznesu stała się trudna do zniesienia. Rodzina postanowiła zamknąć interes w Europie i na stałe przenieść się do Ameryki. Firma rodziła się w bólach. Bracia nie mieli tak naprawdę pomysłu na jej nazwę, a słowo Guess? pojawiło się przypadkowo jako jedna z wielu propozycji. Kampania, która odbyła się w 1982r. potwierdziła, że wybór nazwy okazał się strzałem w dziesiątkę.

Przez pierwsze lata losy Guess były zagrożone. Bracia skonfliktowali się z inwestorem, którego oskarżali o przejęcie swoich najlepszych pomysłów. Nawet między nimi samymi więzy zostały mocno nadwątlone – braci poróżniła koncepcja rozwoju firmy. Skończyło się tym, że George (uważany niemal za ojca-założyciela marki Guess) został zmuszony do odsprzedania swoich udziałów pozostałym braciom. Po kilku latach na emeryturę odszedł Armand, a na polu bitwy zostali Paul i Maurica.

Marka Guess zaczęła się od fascynacji amerykańskim Dzikim Zachodem. W latach 70-tych XX wieku wszyscy myśleli, że jeans był już skończony. Za główny cel bracia Marciano postawili więc sobie stworzenie linii łączącej francuski szyk i elegancję oraz zachodnio-amerykański komfort i luz. Mariaż dwóch kultur zaowocował oryginalnym wzornictwem i krojem, który szybko stał się rozpoznawalnym znakiem marki Guess. Drugim wyróżnikiem strojów tej firmy stała się dbałość i uwaga, jaką przywiązywano do najmniejszych szczegółów kolekcji już na etapie ich koncepcji i kreacji. Sławę dała marce Guess jednak dopiero linia jeansów z trzema suwakami o nazwie Marilyn (3-zip Marilyn).

Paul Marciano, autor koncepcji marketingowej marki,często porównywany jest z innym guru branży odzieżowej: Luchano Benettonem. Z marką Guess swoje międzynarodowe kariery rozpoczynały takie gwiazdy mody, jak Claudia Schiffer, Carrè Otis, Eva Herzigova, Naomi Campbell, Leticia Casta, a nawet Drew Berrymore. Niedawno twarzą marki była też Paris Hilton.

Sukces linii odzieżowej w krótkim czasie skłonił projektantów do stworzenia ekskluzywnych linii akcesoriów, które stałyby się dopełnieniem całości unikalnego stylu marki. W latach 80-tych, po jeansach, przyszła pora na zegarki, buty, a potem nawet biżuterię. Projektowane w duchu i konwencji popularnych strojów, podobnie jak one, były przygotowywane z myślą o młodych ludziach, którzy interesują się i podążają za aktualnymi trendami w modzie. Właśnie świeżość i oryginalność nowych projektów, oraz możliwość uzyskania tzw. total look stanowią o popularności marki.

W połowie lat 90-tych firma rodzinna przekształciła się w spółkę giełdową. Po 25 latach istnienia na jej czele wciąż stoją bracia Marciano i nie przestają zaskakiwać branży odzieżowej. W 2003r., razem z Parlux Fragrances, Inc, stworzyli własną linię perfum, a w 2004r. kolejny brand Marciano. Dziś firma i marka Guess ma swoje przedstawicielstwa w ponad 40 krajach świata, w tym w Polsce.